TRYCHTÝŘ

NÁROD O NÁS

Z tisku


Ve XIV. ročníku Literárních Františkových Lázních excelovali studenti chebského gymnázia (Chebský deník, kuž)
.. studenti chebského gymnázia ... doslova vyrazili dech. Podařilo se jim to v pátek večer, kdy na programu "literárek" byla premiéra divadelního souboru Trychtýř Gymnázia Cheb. V režii profesora a. Kokoreva si patnácti, šestnáctiletí studenti zvolili Pěnu dní od B. Viana, a to pro mnohé, jež se večer vypravili do divadla ve Frant. Lázních, bylo nepředstavitelné, jak si s tak náročnou záležitostí poradí. Výsledek byl překvapivý a ohromný potlesk, který od zcela zaplněného hlediště učinkující i vedoucí souboru sklidili, naprosto zasloužený...

Vian by zajásal (Chebsko, J. Beneš jr.)
...Herci, ještě nabití mladistvým elánem, předvedli přes neškolenost v oboru obdivuhodné výkony. ... Ti, kteří knihu nečetli, mohli mít v určitých chvílích nejasno - Vianova tvorba je nevyzpytatelná - niméně snaha herců o dokonalé a vyčerpávající vystižení byla nakonec odměněna několikaminutovým aplausem nadšeného obecenstva.
Vyčíst lze pouze až úzkostlivě přesné dodržení předlohy bez jakéhokoliv vlastního nápadu dramaturgie ... Je však lepší přesný Vian, nežli jakýsi dramaturgický pokus postrádající charakteristický styl. ...

Literární Františkovy Lázně (TVAR, M. Kovářík)
... Nevím, zda mezi ty nejzajmavější (zážitky) patřila setkání příslušných porot se soutěžícími básníky, prozaiky a publicisty ... Za daleko působivější považuji tzv. doprovodné akce, z nichž Vianova Pěna dní v provedení divadélka Trychtýř chebského gymnázia patřila na první místo v zážitkovém žebříčku. Zapojení studentského živlu se vůbec ukázalo štěstným počinem a předvedlo gymnázium okresního města v tom nejlepším světle; ...

Rozumějí tomu, co dospělí občas nechápou (Chebský deník, -zh-)
Divadelní soubor chebského gymnázia Trychtýř připravil po Morgensternovi a Vianově Pěně dnů své další vystoupení, během třetího roku své existence nastudoval dvě aktovky Eugene Ionesca ... Organizátor a režisér souboru Alexej Kokorev provedl podstatnou úpravu jejich propojením ... tak, že vznikl jeden útvar jako svého druhu esence prvků absurdního divadla ...
Herci jsou studenti kvarty, kvinty a septimy, tedy nezkušení neprofesionálové, z nichž někteří na jevišti vystupovali poprvé. O to více udivuje jejich precizní dikce, v zásadě adekvátní intonace a někdy i suverénní jevištní pohyb, tento herecký základ profesoři A. Kokorev a M. Velíková se studenty nacvičili během snad stovek hodin s viditelnou trpělivostí ... Některé prvky absurdního dramatu jsou dnešní mládeži nepochybně bližší, než bývaly starším generacím ... Tato mládež se dosud ve výuce nesetkala s dadaismem, surrealismem a jinými směry, z nichž se absurdní divadlo napájelo, ale není jí cizí realita postavená do nereálných vztahů.
Díky tomu mohlo vzniknout představení plné přesných nálad, gagů a překvapivých situací, které vyvolávají v publiku smích, šok a potlesk ... Nehleďme na dokonalost, ale oceňme, že představení je zábavné a hlavně působí dojmem, že ti mladí - ať uvědoměle či intuitivně - vědí, o čem hrají.

Před trychtýřem se sluší smeknout (Chebsko, -gd-)
V jednom z loňských rozhlasových pořadů "Hovory z Lán" se prezident Václav Havel zmínil o svém setkání se studenty chebského gymnázia v hotelu Pyramida u Františkových Lázní. ... Jestliže loni udělali studenti chebského gymnázia radost prezidentovi republiky, potom o sobotním večeru 25. ledna potěšili obecenstvo v téměř zaplněném hledišti divadla ve Františkových Lázních. "Trychtýř", divadelní soubor Gymnázia Cheb, se představil v inscenaci dramatických textů Eugene Ionesca, které režíroval Alexej Kokorev pod názvem "Ionesco, pendlovky a plešatá zpěvačka".
Vděčné a postupem času stále rozzářenější obecenstvo brzy zapomnělo, že nesleduje vystoupení profesionálního souboru a spontánní výkon mladých herců vykouzlil na jevišti jenom zdánlivě absurdní svět ... a tak na adresu sobotní inscenace divadelního souboru "Trychtýř" a všem, kteří se na jeho činnosti a vystoupení nějakým způsobem podíleli, už jenom stručný vzkaz - díky za skvělý večer ...

Kladou něžně na lopatky (Chebsko, -zh-)
Divadelní soubor Gymnázia Cheb "Trychtýř" vedený již více než tři roky profesory A. Kokorevem a M. Velíkovou, nastudoval úpravu aktovek Ionesco, pendlovky a plešatá zpěvačka otce moderního absurdního divadla E. Ionesca.
Konformismus, protest proti němu, nemožnost lidí dorozumět se, pokud opustí maskovací banality a zaběhaná společenská klišé - tam někde jsou kořeny autorových dramat psaných po polovině století, kdy vzniká i slavná Pleša
tá zpěvačka. A představení, které mělo ... za sebou premiéru ..., doložilo, že mladí lidé inteligentně přijali podmíněnost hry.
Podle vyjádření vedoucích nehodlá soubor uvádět realistické drama nebo jinou klasiku. Soubor má za sebou průpravu prostřednictvím Morgensternových veršů a mlžné básnivosti Vianovy Pěny dní a ukazuje se, že i břitká Ionescova reálná antilogika je jim blízká stylizaci i dalšími jevištními praktikami (strnulostí, neosobní deklamací apod.), které jsou v tomto rozsahu v psychlogických hrách nepřijatelné.
"Nač kazit klasiku," říká prof. Kokorev, "chceme zůstat studentským divadlem." A od toho se očekává průbojnost, objevnost a neotřelý pohled, který dospělé často šokuje. Nechť - i šok je užitečný ! ...

Absurdnímu dramatu rozumějí nejlépe studenti, a tak pronikne na veřejnost (Českokrumlovsko, Radka Vobrová)
Gymnázium v Českém Krumlově navštívili studenti gymnázia z Chebu. Před několika lety tam vznikl pod vedením Alexeje Kokoreva a Miloslavy Velíkové amatérský divadelní soubor Trychtýř. ...
Toto představení se mezi studenty českokrumlovského gymnázia setkalo s mimořádným ohlasem. Chebští herci nás překvapili především svou hereckou úrovní. ...
Jak bylo původně v plánu, měli jsme chebským studentům na oplátku zahrát jinou Ionescovu h
ru - Židle, ale pro nemoc hlavní představitelky se toto představení neuskutečnilo. Škoda jen, že také my letos maturujeme ... Je tedy na mladších ročnících, aby nacvičili nějaké divadelní představení a jely ho zahrát pro změnu do Chebu. Mohla by tak vzniknou docela hezká tradice.

Studenti hráli v Bosně a Hercegovině (Chebský deník, Ivana Suchánková)
Jedenáct studentů, ve věku od 16 do 19 let, chebského gymnázia, kteří jsou v divadelním souboru Trychtýř, hráli tento měsíc v městě Fojnica. To se nachází v Bosně a Herzegovině. Jejich představení bylo součástí mládežnického setkání, které se tu konalo od 7. do 14. listopadu. ... Náplní celé akce byly tři workshopy ... "Mimo workshopů jsme zde měli divadelní vystoupení ... to jsme připravovali dva měsíce předem a prezentovali jsme v něm vnitřní konflikt." Divadelníci k tomu použili pět známých literárních postav, například Fausta ...

Konflikty s Bohem a světem (Fränkischer Tag)
.... jeden student z divadelní skupiny kreslil obrazy, které souvisely s dějem, a ty během jednotlivých částí měnil a doplňoval ... a do toho vystupovalo pět známých postav z literatury, dějin a mytologie. Tak zde byl představen vedle Prometheova konfliktu s Diem, konflikt Máří Magdaleny s morálkou, Faustův konflikt s ďáblem, konflikt Anny Kareniny mezi láskou k manželovi a milenci, ale také známá postav Kafkova románu Proces, Josef K. Celé představení bylo doporovázeno hudbou složenou pro tento účel ... "Doufáme, že to nebyla poslední návštěva našich českých přátel v Kronachu", řekli gymnazisté.

Trychtýř uvedl Konflikty v české premiéře (Chebský deník, Michal Houdek)
Vůbec poprvé v České republice mohli v sobotu chebští diváci zhlédnout pásmo Konflikty divadelního souboru chebského gymnázia Trychtýř. "Dílo vzniklo původně jako představení pro Bosnu v rámci chebského projektu Fojnica." ... V pásmu v jednotlivých obrazech postupně pod rukama malíře ožívají Prometheus, Máří Magdalena, Faust, Anna Karenina a Josef. K. Tyto postavy řeší ... své vnitřní konflikty. V inscenaci se kromě úvodního slova nemluví, každou z postav provází na jevišti vlastní hudba ...

S vyloučením veřejnosti (Chebský deník, Anna Kratochvílová)

Pekelnou zpovědnicí osudů Sartrova dramatu "S vyloučením veřejnosti" představenou mladými herci souboru Gymnázia Cheb Trychtýř se 20. října stal na 100 minut divadelní klub v Chebu. Sugestivní ztvárnění tří navzájem se prolínajících lidských profilů nás pohltilo do prostorů prázdných a přitom plných. Plných emocí, křiku, šepotu, věcí nejasných a jasných , které nelze popsat, ale o to intenzivněji na jevišti působí. Náhle se ocitáme v absolutnu lidského nitra a tento pohled nás děsí. Děsí nás, protože je nepoznaný a "zapeklitý". Syrové osudy postav ... až zamrazí.  

Studentský Trychtýř hraje Sartra (Chebský deník, Jana Kofránková)

Režisér Alexej Kokorev, jenž je učitelem na škole, obsadil ... čtyři role následovně: Publicistu a spisovatele Garcina, světáka z Ria, který za svého života trýznil svoji manželku ... si zahrál šestnáctiletý Václav Zajíc. Jako jediný z nich se díky hře ocitl poprvé na pódiu a svým výkonem ohromil nejen spolužáky. V roli staromódní a cynické Inés se skvěle realizovala osmnáctiletá Šárka Rajsíková. Estelle - dámu drahých parfémů - přesvědčivě ztvárnila osmnáctiletá Marie Tylšarová. Do role chladného číšníka, průvodce nehostinným "domem smrti" obsadili sedmnáctiletého Ondřeje Špendlíčka. 
"Do role se musel každý z nich vpravit, a to nejen textově. Postavy nejsou černobílé a nelze je tedy jednoznačně odsoudit. O to je herecký úkol náročnější", poznamenává Alexej Kokorev. "Myslím, že se jim to ale podařilo. Řekl bych dokonce tak dobře, že dokáží volně improvizovat ve smyslu textu a postav. Znamená to, že jim rozumějí a skutečně jejich osudy na jevišti prožívají." 
... To, že hrají jako skuteční profesionálové, zhodnotili i pedagogové kunsthistorie z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích po zhlednutí hry v Českém Krumlově, kam s ní studenti přijeli.


Drama jako produkt filosofie (www.chebsko.cz, Jitka Valečková)
Podle Sartrovy teorie předchází existence esenci. Člověk tedy musí nejdříve být, aby se později mohl realizovat, přičemž je za svůj vývoj plně odpovědný a přijímá jej bez možnosti odvolání se na vyšší hodnoty, jež by poté v afektu mohl zahrnovat výčitkami popřípadě prosbami a svalovat na ně tíhu vlastního života. Ve zpracování Alexeje Kokoreva a studentského divadla Trychtýř se Sartrovo drama S vyloučením veřejnosti stalo bezesporu jedním z nejvěrnějších vyjádření autorovy filosofie.
Jediným místem, v němž se nyní mohou vyvíjet, je uzavřená místnost, prostor ke koncentraci myšlenek a činů, zároveň však místem jež odpuzuje, motiv pro Sartrovu prózu příznačný. Tři postavy sdílí toto prostředí, z nich každé je určena vlastní pohovka, dostatečně velká na sezení avšak příliš malá na ulehnutí. Nikdo z hrdinů tedy nemůže své plné vědomí přerušit vysvobozujícím spánkem. Rovněž pohyb víčka, tedy možnost chvilkového úniku z nesnesitelného soužití, je jim odebrána jako ulehčující fakt. Krom tří pohovek se symbolickou podstatou, je do pokoje umístěn prázdný krb, bez ohně, tedy popírající zažitou představu o pekle. Přestože postavy nepozorují přítomnost jiné existence, krom průvodce peklem,číšníka (Ondřeje Špendlíčka), začínají postupně nabývat dojmu předurčenosti vlastního osudu. Přítomnost onoho svazujícího pocitu byla vizuálně zpodobena bronzovou sochou s výrazem nadhledu, jež nedovoloval pochybovat o cizí přítomnosti. Rovněž neustále porouchaný zvonek přitakával myšlence o odkázanosti na milost a nemilost. Hudba zprvu tvořila kulisu ke vzpomínkám na pozemský svět, později vyplňovala němé obrazy hry, v nichž se každý potápěl do vlastních reflexí.
Podráždění a hysterie prokreslovalo konverzaci, přičemž se celkové napětí zvyšovalo v situacích, kdy se jednotlivé postavy snažily dosáhnout převahy nad druhými, jejich zájmy se křížily a mnohé pokusy byly zmařeny samotnou podstatou tohoto pekla. Ačkoli si postavy z pozemského světa odnesly vesměs všechny své schopnosti, přetvářka, mezi živými prostředek dosažení cíle, zde pozbývala účinnosti.
 
Čtyři pokoje na jevišti Západočeského divadla (Týdeník Chebsko, Irena Eichlerová)
...
Ti, kteří znají film, budou překvapeni odlišným zpracováním a novými pointami. Například v posledním pokoji se sejdou postavy z ostatních, ve filmu se v závěru objeví pouze nezdárná manželka z druhé povídky.
Diváky příjemně překvapil výkon Michala Filipina jako pikolíka Teda, který překonal očekávání všech přítomných. Dalším překvapujícím objevem byla Klára Klepáčková v roli čarodějky a nezdárné manželky. V Trychtýři to sice byla její první divadelní úloha, ale to nebránilo ve vynikajícím výkonu, který předvedla. Filmovou úlohou Antonia Banderase – mexického mafiána – velmi osobitě v divadelní verzi ztvárnil Jan Svatek. Nastudování hry vyžadovalo hodně trpělivosti jak od režiséra Alexeje Kokoreva, tak od všech účinkujících, ale zcela určitě to nebyla marná práce. Inscenace se nese na vlně černého humoru, který ale rozhodně není určen pro každého diváka ...
 
  Studentskými divadly napříč hranicemi (MfD)
   
  Eine grenzenlose Liebe mit Hindernissen (Frankenpost, Uschi Geiger)
   
  Was hindern uns Grenzen? (Frankenpost, Uschi Geiger)
   
  Wenn Liebe Grenze überwindet (Der neue Tag)
   
  Jak se kalí muzikál pro krajinnou výstavu (Týdeník Žurnál, Václav Fikar)
   
  O velké lásce přes hranice (Právo, Romana Nájemníková)